Od 1 stycznia 2020 r. podniesiony zostaje limit małego podatnika z 1,2 mln euro do 2 mln euro, większa liczba przedsiębiorców będzie także mogła skorzystać z wyższej jednorazowej amortyzacji środków trwałych (do wysokości równowartości 50 tys. euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych) oraz wpłacać kwartalnie zaliczki na podatki dochodowe.
Ustawa wprowadza też ulgę na złe długi w PIT i CIT (na wzór mechanizmu funkcjonującego w VAT). Da też uprawnienia prezesowi UOKiK do ścigania przedsiębiorstw, które są sprawcami największych zatorów płatniczych. Nowe przepisy przewidują możliwość pomniejszenia przez wierzyciela podstawy opodatkowania o kwotę wierzytelności, jeżeli wierzytelność ta nie została uregulowana lub zbyta w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności. Na dłużnika zostanie nałożony obowiązek doliczenia do podstawy opodatkowania (podatek CIT i PIT) kwoty nieuregulowanego zobowiązania, jeżeli nie zostało ono uregulowane w terminie 90 dni od dnia upływu terminu płatności określonego w fakturze (rachunku) lub umowie.
Wchodzą w życie nowe zasady wystawiania faktur do paragonów fiskalnych. Będą one wystawiane tylko w przypadku, gdy na paragonie będzie znajdować się numer identyfikujący nabywcę. Oznacza to, że w przypadku sprzedaży zarejestrowanej na kasie fiskalnej, sprzedawca wystawi fakturę nabywcy, który posługuje się numerem identyfikującym, tylko w przypadku, gdy ten numer będzie znajdować się na paragonie dokumentującym sprzedaż.
Wchodzą w życie sankcje za zapłatę faktury na rachunek spoza tzw. białej listy VAT – rzetelnych podatników. W takim przypadku – jeżeli kwota zapłaty przekracza 15 tys. zł – podatnik nie może zaliczyć wydatków do kosztów uzyskania przychodów i podlega tzw. solidarnej odpowiedzialności za zaległości w VAT. Sankcji będzie można uniknąć informując fiskusa o przelewie na konto spoza „białej listy”.
Wprowadzone zostają indywidualne rachunki podatników – tzw. mikrorachunki. To rachunki przypisane każdemu podatnikowi, na które będą płacone podatki PIT i CIT oraz VAT.
Od 1 marca 2020 r. zacznie obowiązywać Prosta Spółka Akcyjna. Nowy rodzaj spółki (PSA) ma sprawić, że polscy innowacyjni przedsiębiorcy będą mogli łatwiej niż obecnie założyć firmę i pozyskać kapitał potrzebny do rozwoju działalności. Główne cechy prostej spółki akcyjnej to: 1 zł kapitału na start, szybka rejestracja elektroniczna, elektronizacja procedur – np. możliwość podejmowania uchwał za pomocą poczty elektronicznej lub podczas wideokonferencji.
Od 1 kwietnia 2020 r. wchodzą w życie zmiany w VAT, m.in. likwidacja obowiązku składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K i VAT -27. Zamiast tego przedsiębiorcy będą składali nowe pliki JPK_VAT. Najpierw nowy obowiązek obejmie dużych podatników.
W życie wejdą także zmiany ustawy o VAT wprowadzające tzw. nową matrycę stawek oraz Wiążącą Informację Stawkową. Zmiany dotyczą zasad klasyfikacji usług i towarów oraz ustalania ich stawek VAT, co będzie się wiązało także ze zmianami stawek na niektóre towary. Obniżka stawki z 8 proc. do 5 proc. obejmie owoce tropikalne i cytrusowe, niektóre orzechy jadalne, skórki owoców cytrusowych lub melonów. Stawką 5-proc. będą opodatkowanie pieczywa każdego rodzaju oraz ciastka a także zupy, buliony, żywność homogenizowana i dietetyczna. Taka sama stawka obejmie żywność dla niemowląt i małych dzieci, a także smoczki, pieluszki oraz foteliki samochodowe a także artykuły higieniczne (podpaski, tampony higieniczne, pieluchy). Niższa stawka w wysokości 8 proc. będzie naliczana w przypadku musztardy i niektórych przypraw przetworzonych. Homary i ośmiornice, inne skorupiaki, mięczaki i bezkręgowce wodne (m.in. kraby, langusty, krewetki, ostrygi, małże, ślimaki) oraz kawior i dania sprzedawane w placówkach gastronomicznych, których składnikiem są te produkty będą opodatkowane 23-proc. stawką. Taka sama stawka będzie miała zastosowanie do lodu używanego do celów spożywczych.
Od 1 lipca 2020 r. :
* W życie wchodzi obowiązek składania nowych plików JPK_VAT zamiast deklaracji m.in. VAT-7 i VAT-27 obejmie pozostałych podatników.
* Wchodzą w życie regulacje, które nakazują instalację kas fiskalnych on-line w branży gastronomicznej, w usługach w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania i sprzedaży węgla.
* Zmiana zasad rozliczania VAT z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej. Czynni podatnicy VAT będą mogli rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.
* Pojawi się możliwość zawarcia umowy o współdziałanie z szefem KAS. Będą mogli ją zawrzeć podatnicy o przychodzie przekraczającym w poprzednim roku podatkowym 50 mln euro. Podatnicy z którymi zostanie zawarta umowa o współdziałanie mogą liczyć na określone przywileje w zakresie obowiązków podatkowych. Umowa ma zapewnić przestrzegania przez podatnika przepisów prawa podatkowego oraz wzajemne zaufanie i zrozumienie między organem podatkowym a podatnikiem.
Według obecnych propozycji już w lipcu 2020 roku ma wejść w życie dyrektywa o pracownikach delegowanych. Nowe przepisy nie są zbieżne z obecnie funkcjonującym polskim prawem. Co to oznacza w praktyce? Ustawa o czasie pracy kierowców wyraźnie wskazuje, że kierujący pojazdem ciężarowym pozostaje w podróży służbowej. Taki zapis nakazuje wypłacenie pracownikowi należności w postaci diet i ryczałtów noclegowych. Tymczasem Unia Europejska chce wprowadzenia przepisów o delegowaniu, które będą nakazywać wypłatę wynagrodzenia obowiązującego w kraju tak zwanym przyjmującym. W konsekwencji może dojść do sytuacji, w której polski przewoźnik będzie zmuszony wypłacić pracownikowi polskie diety wraz z ryczałtem noclegowym oraz dodatkowo pełne sektorowe wynagrodzenie liczone wedle prawa państwa, w którym kierowca przebywał.
Wszystkie państwa Wspólnoty powinny przygotować się do wytycznych unijnego legislatora. Jeśli nie dojdzie do zmian w polskich zasadach wynagradzania kierowców, pracodawcy muszą liczyć się nawet z 40 proc. wzrostem kosztów pracowniczych. Jednak w przypadku zmiany w przepisach krajowych podwyżka kosztów powinna być bliżej dolnych prognozowanych wartości – czyli około 15 proc. Konieczne aktualizacje w polskim prawie powinny również bezspornie zaliczać całe wynagrodzenie wypłacane kierowcy – bez znaczenia, czy podlega „oskładkowaniu” czy też nie – na poczet europejskich płac minimalnych lub sektorowych – mówi Łukasz Włoch, Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK).